پروتز های ثابت




منظور از پروتزهای ثابت دندانی،روکش های دندانی می باشند.
در تقسیم بندی از نظر جنس،روکش ها به گروه های تمام فلزی ، فلزی سرامیکی(PFM) و تمام سرامیک تقسیم می شوند.تمام فلزی ها بعلت ظاهر فلزی و غیر سفید،مگر در موارد خاصی، تقریباً کنار گذاشته شده اند.
اما همچنان روکش های فلزی با پوشش سرامیک و به خصوص روکش های تمام سرامیک،مورد استفاده فراوان جهت استحکام بخشیدن به تاج دندان ضعیف شده،قرار می گیرند.
روکش های دندانی علاوه بر قرارگیری روی نسج طبیعی دندان،در تاج دندان های درمان شده با ایمپلنت هم مرحله پایانی پروتز را به خود اختصاص می دهند.
ممکن است چه در دندان های طبیعی بعد از عصب کشی و چه در درمان های ایمپلنتی،روکش ها به صورت تکی قرار بگیرند و یا به صورت یک پل متصل به هم(بریج)،فضای بی دندانی بین دو پایه را پوشش دهند.
نکته قابل توجه در بریج ها این است که پایه ی دندان طبیعی و پایه ی ایمپلنتی قابلیت اتصال به یکدیگر را ندارند،یعنی دندان طبیعی فقط به دندان طبیعی و ایمپلنت هم فقط به ایمپلنت امکان پل گذاری دارد.( بریج)

گاهی تاج دندان طبیعی به قدری از بین رفته است که با ترمیم های معمول امکان زیرسازی برای روکش وجود ندارد.پروتز ثابت در این موارد،از یک آلیاژ فلزی به نام پست و کور استفاده می کند که پس از ساخت رزینی در کلینیک،توسط لابراتوار به شکل فلزی درآمده و پس از بازگشت دوباره در کلینیک با سمان به دندان بیمار چسبانده می شود و تاج را جهت روکش گذاری آماده می کند.(جهت مشاهده تصویر پست و کور به اینستاگرام کلینیک آبادیس مراجعه بفرمایید.)

روکش های دندانی با سمان ها(چسب ها) به سطح آماده شده ی خود می چسبند که برحسب مورد درمان،از چسب های موقت و یا دائم استفاده می شود.

هرچند که دندانپزشکی محافظه کارانه باید مورد توجه دندانپزشک مسئول قرار بگیرد،اما در واقعیت ، غالب دندان های خلفی مورد عصب کشی قرار گرفته برای اطمینان از عدم شکستن نیاز به روکش های دندانی دارند،هرچند که گاهی نیز میزان تراش و پوسیدگی کم دندان،نیاز به روکش را لازم و فوری نمی نماید.

امروزه روکش های تمام سرامیک،استحکام بسیار خوبی پیدا کرده اند و همین مهم باعث شده به جز موارد زیبایی قدامی،در دندان های خلفی مورد استفاده بیشتری قرار بگیرند.با این حال روکش های فلزی_ سرامیکی با توجه به قیمت کمتر و استحکام خوب، همچنان مورد استفاده فراوان قرار دارند.

نکته پایانی اینکه باید توجه داشته باشیم درست است که لمینیت ها ی سرامیکی نسبت به روکش های تمام سرامیک بسیار محافظه کارانه ترند، اما روکش ها معمولاً موارد استفاده ی درمانی تری (مثل جلوگیری از شکستن تاج ضعیف شده) دارند،در مقابل لمینیت ها صرفاً به تغییرات زیبایی می پردازند.